rumid-logo

 
 
banner_rum
 
RUM > Design > Arven efter Arne Jacobsen

Arven efter Arne Jacobsen

Bogforside Bogen om ‘Room 606’ på SAS hotellet i København skrevet af en af verdens førende eksperter på Arne Jacobsen, arkitekten og forfatteren Michael Sheridan.


Girafstolen Arne Jacobsen tegnede den meget smukke girafstol til SAS Royal Hotels restaurant, men stolen blev aldrig sat i produktion.

Jacobsen og naturen
Men Arne Jacobsen hentede langtfra kun sin inspiration hos de store mestre på hans egen tid. Også naturen og naturens farver betød meget for hans tankegang og tilgang til arkitektur og design i det hele taget. Haven bag ved hans hus i Klampenborg fungerede som en slags laboratorium for eksperimenter med farver og strukturer, og han var hele tiden i gang med at plante nyt for at opleve den effekt, der kom ud af det. Også akvareller spillede en stor rolle for ham.

– Som barn fik Arne Jacobsen en æske med akvarelmaling og fandt hurtigt sit talent og vej frem gennem maleri og tegning. Akvarellerne var hans kreative fristed og hans hemmelige våben i arkitekturkonkurrencerne, men de var også et vigtigt redskab i den kreative proces omkring tilblivelsen af bygningerne, farve og lys, uanset om han malede en bygning, et tapetmønster eller et landskab på en ferie i Toscana. De tynde lag og blege farver af maling formede hans vision for bygningerne og deres omgivelser, fortæller Michael Sheridan og tilføjer, at Arne Jacobsen var utrolig fascineret af fine former og farver og naturens formationer. Inspirationen overførte han direkte til sin arkitektur og sit design. Det gjaldt især i arbejdet med SAS Royal Hotel – en supermoderne skyskraber, der var meget vild for sin tid, og som mødte stor modstand lokalt. Her er lysreflektionerne i de store vinduer fra bund til top så enorm, at det set udefra ligner et maleri af himlen. Og trådte man indenfor, blev man mødt med farver og materialer med dybe rødder i naturen – i alt fra tekstiler i lyse, blågrønne toner til møbler og overflader i træ og ikke mindst det berømte værelse med nr. ‘606’ i hessian og malede vægge i akvarelgrøn.

Også på St. Catherine’s College i Oxford er der utallige referencer til naturen med
langborde og bænke i egetræ og i de omkringliggende haver med træer plantet på skæve steder for at bryde bygningens stringente orden med rene linjer og søljer i beton. Haven bandt bygninger og mennesker sammen, og ved at koble middelalderlig orden med modernisme fik han den helt rette balance frem, så stedet føles varmt og indbydende – også den dag i dag.

26. sep 2012 - Af Maja Hahne Regild - Foto: Fritz hansen

Tilbage til oversigten
 

Brugernes kommentarer

(OBS! Indlæg besvares ikke af redaktionen)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Code Image
 
 
SEND DIN KOMMENTAR
 
 

Tegn abonnement

Få nyhedsbrevet

TILMELD
 

Om magasinet

FOTO-gallerier

Find os på facebook

Find os på facebook

Find RUM på facebook

Som fan af RUM på facebook får du nyheder, eksklusive tilbud og info om spændende events. Og kan du møde alle vores andre design-interesserede fans. Vi ses på facebook!

Besøg RUM på Facebook
 
 

ANNONCE

Smugkig i det nye RUM

ANNONCE

MEST LÆSTE

KONKURRENCE

Vind HEOS by Denon og få trådløs superlyd

Vind HEOS by Denon og få trådløs superlyd

Deltag i konkurrencen om et gavesæt med 2 højtalere fra HEOS by Denon til en samlet værdi af 6.498 kr.

Vind HEOS by Denon og få trådløs superlyd

Mød Rum på facebook

SIDSTE NYT

 

ANNONCE

ANNONCE

ANNONCE

RUMS JOBMARKED